Internettløsninger

Fiber er best når man slipper å tenke på det. Vi gjør fiber knirkefritt, så du kan bruke tiden din på det du egentlig vil gjøre på jobb.
Internettløsninger - Fiber er best når man slipper å tenke på det. Vi gjør fiber knirkefritt, så du kan bruke tiden din på det du egentlig vil gjøre på jobb.
Lynrask og stabil tilkobling
Personlig rådgiver
Tilpasset dine behov
Kundeservice alltid åpen

Produkter

Filmer og kundehistorier Utvid faner

Knirkefri fiber del av suksessoppskrift hos Lerøy
Knirkefri fiber for firbeinte
BKKs fiberstamnett
Fremtidens Internett
Akvariet i Bergen
Sky Fitness

På noen tiår vokste Lerøy fra en lokal bedrift i Bergen til globale Lerøy Seafood Group. I dag har konsernet 4600 ansatte og over 20 milliarder kroner i omsetning. Også IT-behovet har vokst kraftig. Lerøy har valgt BKK som en av sine samarbeidspartnere.

IT-leder Bjarte Sævig i Lerøy Seafood Group trives foran den store, hvite tavlen med en sort tusj i hånden.

– Enkelt forklart, begynner Sævig mens han drar den første svarte streken på tavlen. Han nøler, trekker på smilebåndet og ler. Dette er jo egentlig ikke så enkelt å forklare.

Men forklare gjør han. Tavlen fylles med bokser og piler. Strekene viser hva som gjør det mulig for et milliardkonsern å fungere i en digitalisert og globalisert verden.

– Uten denne IT-arkitekturen, fiber i bakken og en solid partner som BKK på laget, hadde vi ikke kunne vokst til et globalt konsern og drive så effektivt som vi gjør fra hav til fat hver eneste dag, sier Sævig.

Takker for tilliten

Det var i 2017 samarbeidet virkelig tok fart da BKK begynte jobben med å sy sammen alle lokasjonene til Lerøy på Vestlandet til et bedriftsinternt nett. Deretter stod Midt-Norge for tur, og så Troms og Finnmark.

– I dag leverer vi linjer til Lerøy landet rundt, og én linje er blitt hundrevis. I tillegg er Lerøy veldig opptatt av oppetid og stabilitet, så de har flyttet inn i to av våre datasentre her i Bergen med redundante linjer på kryss og tvers. I tillegg har vi etablert et eget datasenter for Lerøy i Tromsø slik at trafikken går optimalt, sier Rita Madsen Nødtvedt, salgssjef i BKK.

– Hvordan vil du beskrive partnerskapet med Lerøy?

– Det har vært en fornøyelse å være med på å sy sammen gode løsninger for de ulike Lerøy-selskapene i Norge, og vi takker for tilliten de viser oss når de nå ber oss om å følge dem ut av landet også. Første stopp blir Italia, sier Nødtvedt og slår fast:

– Vi er to sterke merkevarer som fremdeles har røttene i Bergen. Vi har også de samme verdier når det gjelder bærekraft og det grønne skiftet.

Det handler om å være friksjonsfri

På møterommet forklarer Bjarte Sævig hvorfor Lerøy må ha en pålitelig partner og rådgiver.

– BKK har sørget for at den digitale grunnmuren vår er solid. Det er en forutsetning for flyt i hele virksomheten vår, sier han og trekker frem Lerøys operasjoner på havet, i fabrikker, på kryss og tvers på landeveien og den operasjonelle aktiviteten inn i markedene på alle nivå: Fra dagligvarehandel til hotell, restaurant, catering og industri.

– Og alt dette handler om presisjon. Vi må ha en sikker og pålitelig sporing. Hvem gjør hva og hvor i produksjonen vår? Vi må også sikre matvaretrygghet, og vi må ha systemer for å håndtere tap av data. Vi må kunne stole på at det som skjer lokalt og sentralt i datasentrene og i skyen, henger sammen.

– Og da er dere avhengig av blant annet knirkefri fiber?

– Vi bruker begrepet friksjonsfri. Det handler egentlig om hvordan vi opprettholder posisjonen vår som en friksjonsfri sjømatpartner i verdensmarkedet, hver dag, året rundt.

Du kan lese hele suksesshistorien om Lerøy her.